Undvik besvär med arbetslöshetsersättning – läs Emilias berättelse och bästa tips
Nyheter

Ämnen
- Arbetslöshet
- Permittering
- Utkomstskydd
Vi läste nyligen i media om Emilia från Esbo, som hade svårt att få arbetslöshetsersättning på grund av reformer inom den offentliga arbetsförmedlingen. Vi kontaktade Emilia och frågade om hon ville dela med sig av sin historia. Vi har också sammanställt några tips för att undvika många av de fallgropar som finns i samband med arbetslöshetsersättning under ansökningsprocessen.
Emilia Sundström är utbildad skeppare i inrikes fart och arbetar som vattenbussförman. På grund av sitt säsongsarbete har Sundström varit permitterad i flera år och fått inkomstrelaterad dagpenning.
Den offentliga arbetskraftsservicen överfördes till kommunerna vid årsskiftet, då arbets- och näringsbyråerna avskaffades. Kommunerna har inrättat sysselsättningsområden för att sköta denna uppgift.
Tidsfristen är viktig!
De första svårigheterna Sundström stötte på var när hon försökte registrera sig som arbetslös arbetssökande via Jobbmarknaden i början av november. Systemet fungerade inte och blanketten kunde inte skickas.
”När jag försökte ta reda på det blev jag hänvisad till att skicka min arbetslöshetsansökan via en pdf-blankett. Jag fick också instruktioner om att gå till arbetsförmedlingskontoret för att styrka min identitet. Det fanns dock en tidsfrist, som jag fick reda på först senare.”
Tidsfristen för Sundström att besöka kontoret hade gått ut. Till hennes förvåning fick hoan några veckor senare ett brev där hon informerades om att hon inte kunde få inkomstrelaterad dagpenning eftersom hon inte hade styrkt sin identitet och anmält sig som arbetslös arbetssökande inom tidsfristen.
”Jag gjorde en begäran om omprövning och skickade den till den e-postadress till arbetsförmedlingen som nämndes i brevet. När jag inte hörde något inom några veckor gick jag till kontoret. Det var då jag lyckades registrera mig som arbetslös arbetssökande från och med den dagen och de började reda ut mitt ärende.”
Det visade sig att den e-postadress som klagomålet hade skickats till inte längre var aktiv efter årsskiftet.
Be om råd och var aktiv
Sundströms överklagande har nu beviljats och hon har kunnat få den retroaktiva dagpenning som hon har rätt till.
”Det har varit bekymmersamt, stressigt från början. Jag har varit tjänstledig i flera år och tidigare har jag klarat av att göra saker enkelt och smärtfritt på nätet. I efterhand är det förstås lätt att säga vad som borde ha gjorts. I stunden gör man det som man tror är bäst.”
Sundström tycker att hon har fått råd om hon har kunnat be om det. Men det finns saker som man inte vet hur man ska göra eller inte vet vad man ska be om. Därför är det viktigt att få alla de råd och den vägledning man behöver från experterna.
”Arbetsförmedlingen befinner sig i en tuff situation just nu, det är inte lätt för dem. Mitt bästa råd till andra i samma situation är att inte vänta, utan att agera nu. Handläggningstiderna kan vara långa och det är inte säkert att du hör något om ditt ärende förrän det är under behandling. Ring och fråga.”
Sundström tipsar också om att be om information och råd skriftligt. I telefon kanske man inte kommer ihåg allt som sades.
Så här gör du om du blir arbetslös eller permitterad
Om du blir arbetslös eller permitterad ska du genast anmäla dig som arbetssökande. Du kan anmäla dig som arbetssökande redan innan arbetslösheten eller permitteringen börjar. Du måste dock anmäla dig senast den första dagen av arbetslösheten eller permitteringen. Vi kan betala ut arbetslöshetsersättning endast så länge som du är registrerad som arbetssökande.
För att registrera dig som arbetssökande , gå till Jobbmarknaden och välj ”e-tjänster”. Du kan logga in med dina bankuppgifter.
Jobbmarknaden är en nationell serviceplattform för offentliga arbetsförmedlingar. Att registrera sig som arbetssökande kan gå fel om du loggar in och bara skapar den första arbetssökarprofilen i menyn. En jobbsökarprofil är inte samma sak som att registrera sig som arbetssökande. Så var noga. Det finns också en länk i tjänsten till e-tjänsterna, där du kan registrera dig som arbetssökande.
När du har fått ordning på ditt arbetssökande och har varit arbetslös eller permitterad i två veckor kan du göra din första ansökan om försörjningsstöd. Du måste dock ansöka inom tre månader från det att du blev arbetslös eller permitterad.
Hur vet jag om min arbetslöshetsanmälan har tagits emot?
När du har registrerat dig som arbetssökande i Jobbmarknaden får du information om vilket arbetsområde som ansvarar för din tjänst. Du kan också se om din jobbansökan är giltig eller inte.
Vad gör jag om jag är osäker?
Om du är osäker ska du genast kontakta kundtjänsten inom ditt sysselsättningsområde. Du hittar kontaktuppgifter på de regionala sidorna på Jobbmarknaden. Där hittar du kontaktuppgifterna för ditt sysselsättningsområde baserat på din kommun.
Vad gör jag om jag inte kan påbörja min jobbsökning på grund av en teknisk störning eller ett fel?
Om du inte kan registrera dig som arbetssökande på grund av ett tekniskt fel eller en störning, ska du så snart som möjligt kontakta kundservicecentret i ditt sysselsättningsområde. Frågor som inte hanteras på grund av ett tekniskt fel eller en störning kan vanligtvis åtgärdas i efterhand. Du hittar de kontaktuppgifter du behöver på Jobmarknads-webbplatsen.
När kan jag ansöka om inkomstrelaterad dagpenning?
Efter två veckors arbetslöshet eller permittering kan du skicka in din första ansökan till oss. Om arbetslösheten eller permitteringen är kortare än så kan du skicka din ansökan till oss genast när arbetslösheten eller permitteringen upphör.
Det smidigaste sättet att göra en ansökan är att göra det i vår webbtjänst OmaYTK. Dagpenning söks alltid retroaktivt, så du kan inte lämna in din ansökan i förväg före ansökningstidens utgång.
Hur vet jag att min dagpennningsansökan har kommit in till YTK?
När du har skickat in din ansökan i OmaYTK får du genast ett meddelande om att din ansökan har skickats. Ansökan visas sedan på OmaYTK:s startsida.
Hur vet jag när min ansökan kommer att behandlas och jag kommer att få mina pengar?
På vår webbplats hittar du en betalningsprognos med en uppskattning av behandlingsstatus för din ansökan och det datum då inkomna ansökningar för närvarande behandlas.