Resultat från Medlemspulsen
Nyheter

Ämnen
- Jobbsökande
- Medlemskap
- Utkomstskydd
- YTK
Medlemspulsen våren 2025 samlade in nästan 20 000 svar – tack till alla som svarade! Era svar och synpunkter hjälper oss att fortsätta vara världens bästa arbetslöshetskassa, just för dig.
Medlemspulsen syns i media
Två gånger om året ber vi våra medlemmar om feedback genom Medlemspuls enkäten. Vi frågar om erfarenheterna av våra tjänster och om synpunkter på frågor som arbetsliv, arbetslöshet och ekonomi. Vi vill också förstå hur våra medlemmars kundupplevelser ser ut.
Nästan 20 000 medlemmar svarar regelbundet – tack! På grund av de aktuella frågorna och det stora antalet svarande är resultaten av Medlemspulsen också av intresse för media. Resultaten av Medlemspulsen publiceras ofta i tidningar, radio och TV.
Enligt de svarandes bedömningar presterade YTK mycket bra inom flera områden
Återigen var vi särskilt stolta över vår vänliga kundservice, som fick mycket beröm. Vänlig service är ett viktigt värde för oss, eftersom det främjar en smidig kommunikation och bygger upp en trygg relation.
Många ansåg att vår service är snabb och att medlemskapet ger bra valuta för pengarna. Majoriteten av de svarande uttryckte också sin avsikt att fortsätta som medlemmar.
Vi kritiserades framför allt för negativa beslut om dagpenning och för lagändringar som har minskat dagpenningens storlek.
70% av de som svarade på enkäten skulle kunna tänka sig att rekommendera YTK till sina vänner – ett utmärkt resultat och ett tecken på att en betydande del av vår tillväxt bygger på rekommendationer.
Cirka 6% av de svarande uttryckte kritiska synpunkter. I feedbacken framgick att de var missnöjda med nivån på den inkomstrelaterade dagpenningen och handläggningstiden. Reglerna för dagpenningen kommer från lagen och den lön som den baseras på från arbetsmarknaden och ligger utanför vår påverkansmöjlighet. Handläggningstidernas längd är däremot något vi kan påverka och vi vidtar hela tiden åtgärder för att alltid uppnå bästa möjliga resultat. En viktig faktor är utvecklingen av ett nytt betalningssystem som, när det är klart, kommer att snabba upp hanteringen.
Vi fick särskilt beröm för kvaliteten på vår kundservice, vår tydliga kommunikation och för att vår webbplats är lättanvänd.
YTK Gnista
När du loggar in på OmaYTK får du tillgång till YTK Gnista och omfattande stödtjänster för jobbsökning. Du kan också hitta lediga jobb via OmaYTK. Vi fortsätter också att utveckla AI-baserad rekommendering av jobbannonser.
Många hade redan använt dessa tjänster, men för många var de fortfarande okända. Det är värt att kolla upp, eftersom de som hade använt tjänsten hade funnit den användbar.
Att söka jobb var mycket vanligt bland dem som svarade på Medlemspulsen. De som för närvarande är arbetslösa söker naturligtvis arbete, men jobbsökande är också vanligt bland de sysselsatta. Det som är särskilt anmärkningsvärt med jobbsökandet är att de arbetssökande verkar vara villiga att söka och ta emot jobb inom ett brett spektrum av sektorer och att de också uppfattar anställning som viktigare när det gäller lön. Med andra ord, det ofta upprepade offentliga narrativet om att arbetssökande är kräsna återspeglas inte på något sätt i resultaten av vår Medlemspuls.
Synen på arbetsmarknaden
Oron för arbetslöshet är fortfarande ganska utbredd, men har inte ökat sedan förra hösten. Istället har upplevelsen av otrygghet ökat. Skillnaderna mellan branscherna är ganska stora. Reklam, marknadsföring och kommunikation samt kultur, konst och underhållning är branscher som är särskilt oroliga för stigande arbetslöshet. I branscher som skogsbruk och juridiska tjänster var oron för arbetslösheten däremot inte den främsta orosfaktorn.