Skip to content

Hem Arbetslivsguide Medlemskap Så här byter du till e-faktura

Så här byter du till e-faktura

E-fakturering är ett flexibelt, tryggt och kostnadsfritt sätt att se till att dina räkningar betalas i tid. Det är enkelt att byta till en e-faktura.

 Du kan kontrollera din faktureringsmetod i OmaYTK, under ”Egna uppgifter” och ”Faktureringsmetod”.

Två alternativ för att byta till e-faktura

Du kan göra en e-fakturafullmakt direkt i din nätbank. Du kan också beställa ett e-fakturaförslag via OmaYTK.

Vi rekommenderar: Gör en e-fakturafullmakt i din nätbank:

  1. Logga in på din egen nätbank.
  2. Följ instruktionerna i nätbanken för att beställa en e-faktura.
  3. Du behöver ditt medlemsnummer och fakturans referensnummer. Du hittar dem i OmaYTK under ”Egna uppgifter” samt ”Medlemsavgift”.

 Beställ en e-faktura via OmaYTK:

  1. Logga in i OmaYTK och klicka på ”Beställ en e-faktura” på startsidan och välj din bank från listan.
  2. Klicka på ”Skicka e-fakturaförslag”.
  3. E-fakturaförslaget kommer till din nätbank inom 1-3 bankdagar och väntar på att du ska godkänna det.
  4. Godkänn förslaget inom 30 dagar, annars förfaller det och beställningen kan inte behandlas. Om beställningen inte lyckas skickar vi en pappersfaktura med en tilläggsavgift på 5 euro.  I vissa bankers mobilapp syns inte e-fakturaförslag. Du kan dock gå till webbläsarversionen av din nätbank för att acceptera förslaget.

Beställningsknappen för e-faktura i OmaYTK syns på nytt efter 30 dagar om du inte har accepterat e-fakturaförslaget i din nätbank.


Om din medlemsavgift är obetald kan du beställa en e-faktura samtidigt som du betalar din räkning i din nätbank. Använd det referensnummer som står på fakturan när du beställer e-fakturan.