OmaYTK:ssa hoidat kaikki työttömyyskassa-asiat: Lähetä meille sekä viestit että päivärahahakemukset, tarkastele maksutietoja, päivitä yhteystietosi ja tarkista jäsenmaksutiedot.
E-lasku on sähköinen lasku, joka toimitetaan suoraan mobiili- tai verkkopankkiisi. Laskutustiedot, kuten laskun summa, eräpäivä ja maksun saaja, löytyvät valmiiksi täytettyinä.
Miksi e-lasku on paras vaihtoehto?
E-lasku on sinulle täysin ilmainen. Paperisesta laskusta veloitamme tulevaisuudessa 5 euroa. Huomaa, että myös OmaPostin kautta lähetettäviin paperilaskujen digitaalisiin versioihin tulee paperilaskulisä.
E-lasku löytää aina nopeasti perille riippumatta siitä, missä sinä olet. Ei siis ole riskiä postin hukkumisesta tai viivästymisestä.
Halutessasi voit valita e-laskullesi automaattisen hyväksynnän verkkopankissasi. Silloin laskua ei edes tarvitse käydä erikseen hyväksymässä.
Laskusi säilyvät luotettavassa tallessa yhdessä paikassa. Laskun tiedot ovat oikein ja valmiina mobiili- tai verkkopankissasi, eikä esimerkiksi näppäilyvirheitä pääse tapahtumaan.
E-laskusta ei synny käsittely- tai postituskuluja. Tästä on suoraa hyötyä jokaiselle jäsenellemme, kun säästämme kuluissa ja jäsenmaksumme pysyy edullisena.
E-lasku on ympäristöystävällisin vaihtoehto.
Miten huomaan, että uusi e-lasku on saapunut?
Huomaat yleensä helposti uuden e-laskun verkkopankissasi. Voit ottaa verkkopankissasi ilmoitukset käyttöön, jolloin näet ilmoituksen uuden laskun saapumisesta, kun kirjaudut verkkopankkiin. Useimmat verkkopankit muistuttavat myös lähestyvästä eräpäivästä, jos e-laskua ei ole vielä maksettu.
Jos tahdot, voit lisäksi tilata verkkopankistasi tekstiviestillä tai sähköpostitse saapuvan ilmoituksen uudesta e-laskusta. Saat nämä käyttöösi verkkopankkisi asetuksista.
Jos et ole valinnut e-laskullesi automaattista hyväksyntää, ei laskua koskaan veloiteta tililtäsi ennen kuin olet erikseen hyväksynyt sen.
Onko e-lasku pakko maksaa eräpäivään mennessä?
Kyllä, e-lasku on maksettava eräpäivään mennessä, aivan kuten perinteinen paperilasku. Jos et pysty maksamaan laskua eräpäivään mennessä, ole meihin yhteydessä mahdollisimman pian. Katso yhteystiedot täältä.
Jos et ole maksanut jäsenmaksulaskua eräpäivään mennessä, saat meiltä maksumuistutuksen sähköpostitse. Mahdollisen toisen maksumuistutuksen lähetämme paperisena ja veloitamme siitä 5 euroa.
Verkkopankissasi voit vaihtaa e-laskun maksutiliä ja summaa tai esimerkiksi aikaistaa laskun eräpäivää. Voit myös asettaa e-laskun maksettavaksi automaattisesti eräpäivänä, mikä auttaa varmistamaan, että lasku tulee maksettua ajoissa, vaikka unohtaisit erikseen hyväksyä sen.
Miksi en ole saanut e-laskua, vaikka tilasin sen?
E-laskun tilaamisessa on todennäköisesti tapahtunut virhe. Jäsenmaksulaskut lähetetään alkuvuodesta ja jos e-laskuun vaihtaminen ei ole onnistunut, saat meiltä edelleen paperisen laskun. Maksa jäsenmaksusi paperilaskun mukaisilla tiedoilla. Tilaa tämän jälkeen uusi e-laskuehdotus seuraavan vuoden jäsenmaksulaskua varten. Aloita kirjautumalla verkkopankkiisi ja poista mahdollinen vanha e-laskusopimus. Tee seuraavana päivänä uusi e-laskusopimus tai tilaa uusi e-laskuehdotus OmaYTK:ssa.
Miten siirrän e-laskuni toiseen verkkopankkiin tai eri tilille?
Voit halutessasi siirtää e-laskusi toiseen verkkopankkiin tai eri tilille.
E-laskun siirtäminen eri tilille samassa verkkopankissa:
Kirjaudu verkkopankkiisi.
Etsi verkkopankista kohta, jossa voit hallinnoida e-laskuja (yleensä nimellä ”e-laskut” tai ”laskut”).
Valitse siirrettävä e-lasku.
Useimmissa verkkopankeissa on mahdollisuus vaihtaa maksutiliä suoraan e-laskun asetuksista. Valitse uusi tili, jolta e-laskut maksetaan.
Tallenna muutokset.
E-laskun siirtäminen toiseen verkkopankkiin:
Aloita perumalla e-lasku vanhassa verkkopankissasi. Teet tämän kirjautumalla verkkopankkiin, jossa e-laskusi tällä hetkellä on. Mene e-laskujen hallintaosioon ja peruuta e-laskun tilaus.
Tilaa e-lasku uuteen verkkopankkiisi. Voit tehdä e-laskuvaltuutuksen suoraan uudessa verkkopankissasi tai tilata sen OmaYTK:n kautta.
Voinko vaihtaa e-laskun halutessani takaisin paperilaskuun?
Kyllä voit. Jos haluat vaihtaa e-laskusi paperilaskuun, peru e-laskutilaus omassa verkkopankissasi (valitse laskuttaja ja poista e-laskutilaus). Saamme pankilta peruutuksen vastaanottoilmoituksen ja vaihdamme laskutustapasi paperilaskuksi. Muista, että paperilaskusta veloitetaan jatkossa erillinen paperilaskulisä, joka on 5 euroa.E-lasku on sen sijaan täysin maksuton.
Mitä teen, jos olen tilannut e-laskun väärillä tiedoilla?
Varsin yleinen e-laskuihin liittyvä ongelma on se, että e-laskusopimus on tilattu toisen henkilön, kuten perheenjäsenen laskun tiedoilla. Saamme myös yhteydenottoja siitä, että jäsenemme on saanut toisen henkilön laskun verkkopankkiinsa. Tällöin kyseessä on yleensä viitenumeron näppäilyvirhe.
Nämä e-laskutilaukset ovat virheellisiä. Poista siis e-laskusopimus verkkopankissasi ja tee tämän jälkeen uusi e-laskutilaus seuraavana päivänä.
Pitääkö minun tilata uusi e-lasku, jos jäsenyyteni YTK Työttömyyskassassa on päättynyt, mutta liityn uudestaan jäseneksi?
Kyllä, jos jäsenyytesi YTK Työttömyyskassassa on päättynyt, ei edeltävä e-laskutilaus ole enää voimassa. Kun jäsenyytesi on taas voimassa, sinun kannattaa tehdä uusi e-laskutilaus mahdollisimman pian, jotta vältyt turhilta kuluilta tulevaisuudessa.