Dessa frågor ställs just nu
Nyheter
Ämnen
- Arbetslöshet
- Medlemskap
- Utkomstskydd
- YTK
Under början av året har vi långa behandlingsköer både gällande förmåner och medlemsrådgivning. Vi har sammanställt några tips och vanliga frågor.
Medlemsfakturan
- Kan jag betala i rater?
Betalningsarrangemang är möjliga. Vänligen kontakta vår kundtjänst.
- Kan man flytta förfallodagen?
Om du behöver mer tid på dig att betala kan du skjuta upp förfallodagen med två veckor. Det finns möjlighet till betalningsupplägg om du behöver ännu längre tid på dig att betala. I så fall ber vi dig kontakta vår kundtjänst.
- Varför fick jag två fakturor?
Om du får två fakturor för medlemsavgiften är du sannolikt medlem i både YTK Arbetslöshetskassan och YTK Arbetsliv. Dessa är separata organisationer, så de fakturerar också separat. Kontrollera uppgifterna på dina fakturor igen. De har olika avsändare, kontonummer, referensnummer och belopp.
- Varför har jag fått en pappersfaktura när jag har beställt en e-faktura?
Här är några möjliga alternativ till att du får en pappersfaktura även om du har beställt en e-faktura:
- Du har beställt en e-faktura efter att vi skickat pappersfakturan.
- Du har beställt en e-faktura, men du har inte godkänt e-fakturaförslaget i din nätbank.
- Du har beställt en e-faktura, men på grund av ett tekniskt fel har vi inte fått någon mottagningsbekräftelse från banken.
- Din e-fakturabeställning har inte gått igenom eftersom du fortfarande har ett e-fakturaavtal från ett tidigare medlemskap.
- Din e-fakturabeställning avser ett tidigare medlemskap hos oss eller en annan arbetslöshetskassa.
- Du har beställt en e-faktura från en annan fakturerare än oss.
- Du minns fel. Du har inte beställt någon e-faktura från oss.
Om du har beställt och godkänt en e-faktura efter att ha skickat en pappersfaktura och faktureringssättet har uppdaterats till e-faktura i OmaYTK-tjänsten, är detta OK. Du får din nästa faktura som e-faktura.
Om du har beställt en e-faktura men inte godkänt e-fakturaförslaget i din nätbank, finns det ingen registrering av e-fakturabeställningen i din nätbank. Antingen gör du en e-fakturafullmakt direkt i din nätbank eller så beställer du ett nytt e-fakturaförslag via OmaYTK och godkänner det i din nätbank. För att göra en e-fakturafullmakt behöver du dina fakturauppgifter. Du hittar dem på pappersfakturan och i OmaYTK.
Om YTK Arbetslöshetskassa står som e- fakturerare i din nätbank, men du ändå har fått en pappersfaktura från oss, är det möjligt att vi inte har fått någon mottagningsbekräftelse från din bank eller att e-fakturaavtalet gäller ditt tidigare medlemskap hos oss. I så fall ber vi dig ta bort YTK Arbetslöshetskassa eller Allmänna arbetslöshetskassan YTK e- fakturerare och göra en ny e-fakturafullmakt nästa arbetsdag. För att kunna godkänna e-fakturan behöver du fakturauppgifterna. Du hittar dem på pappersfakturan och i OmaYTK.
OBS!
Är du medlem i YTK Arbetsliv utöver YTK Arbetslöshetskassan? På YTK Arbetslivs medlemsfaktura i pappersform tillkommer också en pappersavgift. Så här gör du för att byta till en gratis e-faktura.
Beskattning
- Måste jag skicka ett skattekort till er?
Nej, det behöver du inte. Du kan beställa ett nytt skattekort från skattemyndigheten och anmäla oss, YTK Arbetslöshetskassa, som mottagare av dina skatteuppgifter. De nya beskattningsuppgifterna överförs då elektroniskt till oss och du behöver inte skicka något separat till oss.
- Varför har dagpenningen för december hamnat på skattekortet för januari?
Förskottsinnehållningen, dvs. beskattningen, baserar sig på betalningsdagen. Dagpenningen söks alltid retroaktivt, vilket i praktiken innebär att den dagpenning som betalas ut gäller föregående månad. I januari betalar vi alltså ut dagpenning för december. Betalningsdatumet är då i januari, vilket innebär att skatten baseras på skatteuppgifterna för januari, trots att dagpenningen gäller för december.
- Varför har min skattesats ändrats?
Skattemyndigheten har utvecklat ett nytt arbetssätt som innebär att ditt skattekort förnyas automatiskt vid årsskiftet. Vi får dessa skatteuppgifter direkt och använder dem bland annat för beskattningen av dagpenningen. Skatteuppgifterna är dock beräknade på löner, så det är inte säkert att skattesatsen är helt korrekt för beskattningen av dagpenningen.
Om du vill kan du beställa ett nytt skattekort från skattemyndigheten som bättre beaktar användningen av skatteprocenten vid beskattningen av dagpenningen. Detta kan göras via skattekontorets tjänst. När du beställer ett nytt skattekort kan du ge en uppskattning av dina framtida inkomstrelaterade dagpenningar. Samtidigt bör du ange oss, YTK Arbetslöshetskassan, som mottagare av skatteuppgifterna.
- Påverkas handläggningstiden av att jag skickar ett ändringsskattekort?
Om vi behandlar din första ansökan kommer ändringsskattekortet inte att påverka handläggningstiden. Vid en fortsättningsansökan påverkar inte heller nya skatteuppgifter som inkommit elektroniskt handläggningstiden. Om du skickar ändringsskattekortet separat till oss kan det dock påverka handläggningstiden för din fortsättningsansökan. När du beställer ett nytt skattekort från skattemyndigheten ska du ange YTK Arbetslöshetskassan som mottagare av skatteuppgifterna. Då får vi skatteuppgifterna elektroniskt direkt in i systemet och handläggningstiden påverkas inte.
Dagpenning
- Har ni fått min ansökan?
Förmodligen ja. Du kan kontrollera din ansökan i OmaYTK. Det lönar sig också alltid att ansöka där. Om du skickar din ansökan per post, räkna med att det tar några dagar innan posten kommer fram.
- Vad är självrisktiden?
Vi kan betala ut inkomstrelaterad dagpenning först efter att du har varit arbetslös i sammanlagt sju hela arbetsdagar under högst åtta kalenderveckor i följd. Detta är självrisktiden.
I praktiken innebär det att första gången du ansöker om dagpenning kan vi inte betala ut ersättning för den första en och en halv veckan. Detta påverkar inte utbetalningsschemat. I praktiken innebär det att den första utbetalningen blir något lägre.
Som huvudregel gäller att självrisktiden kommer en gång per arbetsvillkor och maximala utbetalningsperiod, dvs. högst en gång per år. Lagstiftningen om arbetsvillkor ändrades dock i höstas och under övergångsperioden är det möjligt att självrisktiden i vissa situationer kan komma upp igen, även om det bara är under ett år sedan den senaste. Detta är sällsynta situationer och kommer snart att vara helt eliminerade.
Det är också möjligt att självrisktiden förflyter mycket långsamt. I sådana fall kanske självrisktiden inte tar slut helt inom åtta på varandra följande kalenderveckor och vi kan bli tvungna att börja en ny självrisktid. Dessa situationer är vanligtvis kopplade till deltidspermitteringar, där permitteringstiden per vecka är mycket kort.
- Vad betyder att semesterersättningen periodiseras?
Om du har outtagna semesterdagar när anställningen upphör betalar arbetsgivaren ut dem som semesterersättning. Semesterersättningen hindrar dig från att få dagpenning för den tid som semesterersättningen motsvarar i dagar.
Det innebär att vi beräknar hur många semesterdagar du får i semesterersättning i förhållande till din lön. För denna period har du inte rätt till inkomstrelaterad dagpenning. Du kan dock ha rätt till inkomstrelaterad dagpenning även efter denna period.
Detta minskar inte den maximala perioden för vilken du kan få dagpenning.