Skip to content

E-fakturering är säkert, enkelt och gratis

Vad är en e-faktura?

En e-faktura är en elektronisk faktura som levereras direkt till din mobil- eller nätbank. Faktureringsinformation som belopp, förfallodag och betalningsmottagare är ifyllda i förhand.

Varför är e-fakturering det bästa alternativet?

  • E-fakturering är alldeles gratis för dig. Vi kommer att debitera 5 euro för en pappersfaktura i framtiden. Observera att digitala versioner av pappersfakturor som skickas via OmaPosti också kommer att omfattas av ett faktureringstillägg. 
  • E-fakturan kommer alltid fram snabbt, oavsett var du befinner dig. Det finns alltså ingen risk för att räkningen försvinner med posten eller blir försenad.
  • Om du vill kan du välja att din e-faktura godkänns automatiskt i din nätbank. Då behöver du inte ens godkänna fakturan separat.
  • Dina fakturor lagras på ett och samma ställe, på en säker plats. Dina fakturauppgifter är rätt och färdigt i din mobil- eller nätbank. Det finns ingen risk för t.ex. skrivfel.
  • Det blir inga kostnader för hantering eller porto för e-fakturor. Detta är en direkt fördel för alla våra medlemmar. Vi sparar pengar och kan hålla vår medlemsavgift låg.
  • E-fakturering är det mest miljövänliga alternativet.

Hur vet jag att jag har fått en ny e-faktura?

Det är oftast lätt att märka en ny e-faktura i nätbanken. Du kan slå på aviseringar i din nätbank, så att du får ett meddelande om en ny e-faktura då du loggar in i nätbanken. De flesta nätbanker påminner dig också om att förfallodagen närmar sig om e-fakturan ännu inte är betald.

Om du vill kan du också beställa ett meddelande per sms eller e-post från din nätbank om att en ny e-faktura väntar. Du kommer åt dessa i inställningarna för din nätbank.

Om du inte har valt automatiskt godkännande av din e-faktura, debiteras den aldrig från ditt konto utan du uttryckligen har godkänt den.

Måste jag betala min e-faktura senast på förfallodagen?

Ja, en e-faktura ska betalas senast på förfallodagen, precis som en traditionell pappersfaktura. Om du inte kan betala din faktura senast på förfallodagen ber vi dig kontakta oss så snart som möjligt. Se kontaktuppgifter här.

Om du inte har betalat din faktura för medlemsavgiften senast på förfallodagen skickar vi en påminnelse via e-post. En eventuell andra påminnelse skickas i pappersform och för den debiterar vi 5 euro.

I din nätbank kan du ändra betalkonto och belopp för din e-faktura eller till exempel tidigarelägga förfallodagen för din faktura. Du kan också ställa in att din e-faktura ska betalas automatiskt på förfallodagen. Då blir fakturan betald i tid, även om du skulle glömma att godkänna den separat.

Varför har jag inte fått min e-faktura trots att jag beställt den?

Det har troligen skett ett fel i samband med beställningen. Fakturor för medlemsavgiften skickas ut i början av året och om bytet till en e-faktura inte har lyckats får du fortsättningsvis en pappersfaktura. Betala din medlemsavgift med hjälp av uppgifterna på pappersfakturan. Därefter kan du beställa en ny e-faktura för nästa års medlemsavgiftsfaktura. Börja med att logga in på din nätbank och radera ett eventuellt gammalt e-fakturaavtal. Gör följande dag ett nytt e-fakturaavtal eller beställ ett nytt e-fakturaförslag i OmaYTK.

Hur överför jag min e-faktura till en annan nätbank eller till ett annat konto?

Om du vill kan du överföra din e-faktura till en annan nätbank eller till ett annat konto.

För att överföra din e-faktura till ett annat konto i samma nätbank:

  1. Logga in på din nätbank.
  2. Leta upp den del i din nätbank där du kan hantera dina e-fakturor (oftast kallade ”e-fakturor” eller ”fakturor”).
  3. Välj den e-faktura som du vill överföra.
  4. Hos de flesta nätbanker kan du ändra betalkonto direkt via dina e-fakturainställningar. Välj det nya kontot som e-fakturorna ska betalas från.
  5. Spara dina ändringar.

För att överföra en e-faktura till en annan nätbank:

  1. Börja med att säga upp din e-faktura i din gamla nätbank. Det här gör du genom att logga in på den nätbank där din e-faktura finns för närvarande. Gå in under e-fakturahantering och avsluta prenumerationen på e-fakturan.
  2. Beställ en e-faktura i din nya nätbank. Du kan göra en e-fakturabeställning direkt i din nya nätbank eller beställa den via OmaYTK.

Kan jag byta tillbaka min e-faktura till en pappersfaktura om jag vill?

Ja, det kan du göra. Om du vill byta ut din e-faktura mot en pappersfaktura ska du säga upp e- faktureringen i din nätbank (välj fakturautställare och säg upp e- faktureringen). Vi får en bekräftelse från din bank på att vi mottagit uppsägningen och ändrar ditt faktureringssätt till pappersfaktura. Kom ihåg att en separat faktureringsavgift på 5 euro kommer att tas ut för pappersfakturor i fortsättningen. En e-faktura är däremot helt kostnadsfri.

Vad ska jag göra om jag har beställt en e-faktura med felaktiga uppgifter?

Ett relativt vanligt problem med e-fakturor är att man har beställt ett e-fakturaavtal med en annan persons fakturauppgifter, som t.ex. en familjemedlems. Våra medlemmar är också ibland i kontakt med oss på grund av att man har fått en annan persons faktura i sin nätbank. Då handlar det oftast om ett skrivfel på referensnumret.

Dessa e-fakturabeställningar är felaktiga. Avbryt e-fakturaavtalet i din nätbank och gör sedan en ny e-fakturabeställning nästa dag.

Måste jag beställa en ny e-faktura om mitt medlemskap i YTK Arbetslöshetskassan har upphört men jag blir medlem på nytt?

Ja, om ditt medlemskap i YTK Arbetslöshetskassan har upphört är den tidigare e-fakturabeställningen inte längre giltig. Du bör göra en ny e-fakturabeställning så snart som möjligt för att undvika onödiga debiteringar i framtiden.