Vältä työttömyysturvan harmit – lue Emilian tarina ja tärkeimmät vinkit
Uutinen

Aiheet
- Ansioturva
- Lomautus
- Työttömyys
Luimme hiljattain mediasta espoolaisesta Emiliasta, jolla oli haasteita työttömyysturvan saamisessa julkisten työvoimapalvelujen uudistuksista johtuen. Otimme yhteyttä Emiliaan ja kysyimme, haluaisiko hän jakaa tarinansa. Koostimme lisäksi vinkit, joilla välttää monet työttömyysturvan sudenkuopat hakuprosessin aikana.
Emilia Sundström on koulutukseltaan kotimaanliikenteen laivuri ja työskentelee vesibussipäällikkönä. Kausiluontoisesta työstään johtuen Sundström on ollut jo useana vuonna määräaikaisesti lomautettuna ja saanut ansiopäivärahaa.
Julkiset työvoimapalvelut siirrettiin vuodenvaihteessa kuntien hoidettavaksi, kun TE-toimistot lakkautettiin. Tehtävää varten kunnat ovat perustaneet työllisyysalueita.
Määräaika on tärkeä!
Ensimmäiset vaikeudet Sundström kohtasi, kun yritti ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi Työmarkkinatorin asioinnin kautta marraskuun alkupuolella. Järjestelmä ei toiminut, eikä lomaketta voinut lähettää.
”Kun selvitin asiaa, minua ohjeistettiin lähettämään työttömyysilmoitus pdf-lomakkeella. Lisäksi ohjeistettiin käymään työllisyyspalvelujen toimipisteellä osoittamassa henkilöllisyyteni. Asiassa oli kuitenkin määräaika, joka selvisi minulle vasta myöhemmin.”
Määräaika, jonka aikana Sundströmin olisi pitänyt käydä toimipisteellä ehti umpeutua. Yllätyksekseen hän saikin muutamaa viikkoa myöhemmin kirjeen, jossa kerrottiin, ettei hänelle voitu maksaa ansiosidonnaista päivärahaa, koska hän ei ollut käynyt osoittamassa henkilöllisyyttään määräajassa ja rekisteröitynyt työttömäksi työnhakijaksi.
”Tein asiasta oikaisuvaatimuksen ja lähetin sen työllisyyspalvelujen sähköpostiosoitteeseen, joka kirjeessä oli mainittu. Kun asiasta ei muutamassa viikossa kuulunut, menin käymään toimipisteellä. Silloin onnistuin ilmoittautuman työttömäksi työnhakijaksi kyseisestä päivästä lähtien ja asiaani lähdettiin selvittämään.”
Kävi ilmi, että sähköpostiosoite, johon oikaisuvaatimusta oli pyydetty, ei ollut enää vuodenvaihteen jälkeen toiminnassa.
Kysy neuvoja ja ole aktiivinen
Nyt Sundströmin oikaisuvaatimus on hyväksytty ja hänelle on voitu maksaa takautuvasti ansiopäivärahat, joihin hänellä on oikeus.
”On ollut huolestunut olo, stressaavaa alusta alkaen. Olen ollut useampana vuonna lomautettuna ja aikaisemmin onnistunut hoitamaan asiat helposti ja kivuttomasti netin kautta. Jälkiviisaana on tietysti helppoa sanoa, miten olisi kannattanut toimia. Siinä hetkessä toimii, miten parhaaksi näkee.”
Sundström kokee, että on saanut neuvoja, jos on osannut niitä pyytää. On kuitenkin asioita, joita tilanteessa ei osaa tai tiedä kysyä. Siksi olisikin tärkeää saada asiantuntijoilta kaikki tarvittavat neuvot ja ohjeet.
”Julkiset työllisyyspalvelut ovat juuri nyt kovilla, tilanne ei ole heille helppo. Paras neuvoni muille samassa tilanteessa oleville on se, että älä odota, vaan toimi heti. Käsittelyajat voivat olla pitkiä ja ennen kuin oma asia on käsittelyssä ei välttämättä kuulee asiastaan. Soittele ja kysele.”
Sundström vinkkaa myös pyytämään tietoja ja ohjeita kirjallisina. Puhelimessa ei välttämättä muista, mitä kaikkea puhuttiin.
Toimi näin, jos jäät työttömäksi tai sinut lomautetaan
Jos jäät työttömäksi tai sinut lomautetaan, ilmoittaudu heti työnhakijaksi. Voit ilmoittautua työnhakijaksi jo ennen kuin työttömyys tai lomautus alkaa. Ilmoittaudu kuitenkin viimeistään ensimmäisenä työttömyys- tai lomautuspäivänä. Voimme maksaa ansiopäivärahaa vain siltä ajalta, kun työnhaku on voimassa.
Työnhakijaksi ilmoittaudutaan Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa. Pääset kirjautumaan pankkitunnuksilla.
Työmarkkinatori on valtakunnallinen palvelualusta julkisille työvoimapalveluille. Työnhakijaksi ilmoittautuminen voi mennä mönkään, jos kirjaudut palveluun ja teet vain ensimmäisenä valikossa olevan työnhakuprofiilin. Työnhakuprofiili on eri asia kuin työnhakijaksi ilmoittautuminen. Ole siis tarkkana. Palvelussa on ohjaus myös Asiointiin, jossa voit ilmoittautua työnhakijaksi.
Kun työnhaku on kunnossa ja työttömyyttä tai lomautusta on kestänyt kaksi viikkoa, voit tehdä ensimmäisen ansiopäivärahahakemuksen. Tee hakemus kuitenkin viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömyyden tai lomautuksen alkamisesta.
Mistä tiedän, että työnhakijaksi ilmoittautuminen on mennyt perille?
Kun olet Työmarkkinatorin Asiointi-osiossa ilmoittautunut työnhakijaksi, palvelu kertoo, mikä työllisyysalue vastaa palvelustasi. Palvelusta myös näkee, onko oma työnhaku voimassa vai ei.
Mitä teen, jos en ole asiasta varma?
Jos et ole varma, ole heti yhteydessä oman työllisyysalueesi asiakaspalveluun. Yhteystiedot löydät Työmarkkinatorin aluesivuilta. Sieltä löydät kotikuntasi perusteella oman työllisyysalueesi yhteystiedot.
Miten toimin, jos en saa aloitettua työnhakua käyttökatkon tai virhetilanteen vuoksi?
Jos et pysty ilmoittautumaan työnhakijaksi käyttökatkon tai virhetilanteen vuoksi, ole ensi tilassa yhteydessä työllisyysalueesi asiakasneuvontaan. Käyttökatkon tai virhetilanteiden vuoksi hoitamatta jääneet asiat voidaan tyypillisesti korjata jälkikäteen. Tarvittavat yhteystiedot löydät Työmarkkinatorin aluesivuilta.
Milloin voin hakea ansiopäivärahaa?
Kun työttömyyttä tai lomautusta on kestänyt kaksi viikkoa, voit lähettää meille ensimmäisen hakemuksen. Jos työttömyys- tai lomautusaika on tätä lyhyempi, voit lähettää meille hakemuksen heti, kun työttömyys tai lomautus päättyy.
Kätevin tapa hakemuksen tekemiselle on tehdä se sähköisessä palvelussamme OmaYTK:ssa. Päivärahaa haetaan aina takautuvasti, joten et voi lähettää hakemusta etukäteen ennen hakujakson päättymistä.
Mistä tiedän, että ansiopäivärahahakemukseni on mennyt perille YTK:lle?
Kun olet lähettänyt hakemuksen OmaYTK:ssa, saat heti ilmoituksen, että hakemus on lähetetty. Tämän jälkeen hakemus näkyy OmaYTK:n etusivulla.
Mistä tiedän, milloin hakemukseni käsitellään ja saan rahani?
Sivuiltamme löydät maksuennusteen, jossa on arvio hakemusten käsittelytilanteesta sekä tieto siitä, minä päivänä saapuneet hakemukset ovat nyt käsittelyssä.