Hyppää sisältöön

Etusivu YTK muistuttaa: Työttömyys on kovaa työtä

YTK muistuttaa: Työttömyys on kovaa työtä

Aiheet

  • Työttömyys
  • YTK

Työnhaku on satojen tuhansien suomalaisten vaativaa ja usein näkymätöntä työtä. YTK tuo esiin työnhaun haasteet ja tarjoaa uusia työkaluja, jotka tekevät prosessista inhimillisemmän ja tehokkaamman.

Työnhaku on satojen tuhansien suomalaisten jokapäiväistä työtä, mutta sen vaativuus jää usein näkymättömiin. YTK Työttömyyskassa haluaa nostaa aiheen julkiseen keskusteluun. Samalla on tarpeen pohtia, minkälaista inhimillinen, nykyaikainen ja tuloksellinen työnhaku voisi olla. 

“Me haluamme pedata työnhakijoille inhimillisempää maaperää olla avoimesti työtön työnhakija. Samalla tarjoamme konkreettista apua työnhakuun”, kertoo YTK Työttömyyskassan toimitusjohtaja Auli Hänninen.

Työttömyyskassat saivat kesällä mahdollisuuden laajentaa palveluitaan myös työllisyyden puoleen ja YTKssa tämä työ on nyt käynnissä.

Ensimmäisinä työkaluina on julkaistu jäsenille työpersoonallisuustesti ja työnhaun lukujärjestys, joka pyrkii ohjaamaan työnhakua inhimillisempään suuntaan.

”Työnhakijat panostavat valtavasti työnhakuun ja jotkut jopa tekevät työnhaun eteen ympäripyöreitä päiviä. Pyrimme tarjoamaan työkaluja, jotka tekevät prosessista tasapainoisemman ja tehokkaamman,” Hänninen kommentoi.

Tarve kampanjaan nousi jäsenten kokemuksista

YTK:n jäsenkyselyistä selviää, että työttömät kohtaavat usein alentavia asenteita ja stigmaa. Moni kokee häpeää ja joutuu perustelemaan asemaansa. Työttömyys nähdään usein epäonnistumisena ja työttömiä pidetään laiskoina tai työhaluttomina.

“Työnhaku on henkisesti vaativa prosessi, jossa epävarmuus ja pettymykset koettelevat itsetuntoa. Se vaatii työnhakijalta jatkuvaa itsensä kehittämistä, toivon ylläpitämistä sekä jokapäiväistä henkistä voimaa ja sitkeyttä,” sanoo YTK Työttömyyskassan asiakkuus- ja viestintäjohtaja Ilona Kangas.

”Siksi haluamme myös antaa tunnustusta aktiivisesta työnhausta. Kampanjan yhtenä elementtinä on ’työnhakutunnustus’, jonka voi ladata itselleen vaikkapa tsemppiviestiksi. Toivomme sen muistuttavan jokaista työnhaussa ahkeroivaa siitä työstä, mitä hän on oman kehittymisensä eteen jo tehnyt.”

Kampanja pyrkiikin tuomaan esiin työttömyysajan opit ja rohkaisee työnhakijoita olemaan avoimia tilanteestaan.  

“Työttömyysjakso ei ole vain piilotettu rivi CV:ssä, vaan ajanjakso, jolloin opitaan uusia taitoja, rakennetaan uusia suhteita ja kehitetään itseään monin tavoin”, Ilona Kangas sanoo.  

Tutustu kampanjaan täällä